MAKANAN SEBAGAI PENYEMBUH - MESTI BACA !

SAKIT KEPALA ? MAKAN IKAN SECUKUPNYA !! - Minyak ikan dapat menolong mencegah sakit kepala. Begitu juga halia, secara tidak langsung dapat meredakan kesakitan dan keradangan.

DEMAM SELALU ? MAKAN YOGURT !! - Makan banyak yogurt dapat mempertahankan badan dari kerap diserang demam. Ambil juga madu tempatan secara harian.

MENCEGAH STROK ? MINUM TEH - Mencegah pengumpulan mendapan lemak pada dinding arteri hanya dengan amalan dos teh biasa. Teh hijau juga bagus untuk memperkasakan lagi sistem imun badan anda.

INSOMNIA (SUKAR TIDUR) ? MADU !! - Gunalah madu sebagai penenang dan sedatif.

LELAH ? MAKANLAH BAWANG !! - Memakan bawang dapat membantu menangani masalah penyempitan tiub bronkial. (Sewaktu kecil dahulu,ibu saya akan menyediakan pek bawang untuk dituamkan ke dada, bagi membantu masalah pernafasan dan sekaligus dapat bernafas dengan lebih baik.)

ARTRITIS ? MAKANLAH IKAN !! - Salmon, Tuna, Kembong (Mackerel Hindi) dan Sardin sebenarnya adalah pencegah artritis. Ikan sememangnya mengandungi minyak omega plus, baik untuk sistem imun kita.

PERUT MERAGAM ? PISANG - HALIA !! : Pisang dapat mengatasi perut yang meragam. Halia pula berupaya menghilangkan rasa loya.

JANGKITAN PUNDI KENCING ? MINUM JUS CRANBERRY !! - Kandungan asid yang tinggi mengawal bakteria yang memudaratkan.

TULANG YANG BERMASALAH ? MAKAN NENAS !! - Keretakan tulang dan osteoporosis boleh di hindari dengan manganese yang terkandung dalam nenas.

SINDROM PRA-HAID ?? MAKAN CORNFLAKES !! - Wanita boleh mencegah kesan dari PMS (Premenstrual Syndrome) dengan cornflakes, yang mana dapat meredakan kerunsingan, kemurungan dan kelesuan.

MASALAH INGATAN ? MAKANLAH TIRAM !! - Tiram mampu mempertingkatkan fungsi mental anda dengan membekalkan zink yang diperlukan oleh badan.

SELSEMA ? AMBIL BAWANG PUTIH !! - Ianya dapat menghilangkan kepala yang berat dan rasa tidak selesa.(Ingat !, Bawang putih juga dapat merendahkan kadar kolesterol)

BATUK ? GUNAKAN LADA MERAH !! - Memiliki unsur bahan yang hampir sama yang terkandung dalam ubat sirap batuk. Tapi awas, gunakan secara terkawal kerana ianya akan memedihkan perut anda.

BARAH PAYU DARA ? Makanlah gandum bijirin, bran dan sayur kubis. Ianya dapat membantu mengekalkan estrogen pada paras yang sihat.

BARAH PARU-PARU ? MAKANLAH SAYURAN YANG BERWARNA HIJAU GELAP, OREN DAN SAYURAN. !! - Kandungan Beta Carotina iaitu sejenis Vitamin A yang wujud pada sayuran yang berwarna hijau gelap dan oren menjadikanya sebagai penawar yang baik bagi penyakit barah paru-paru.

ULSER ? MAKAN JUGA KUBIS !!! - Kubis mengandungi bahan kimia yang merangsang bagi memulihkan penyakit gastrik dan ulser perut.

CIRIT-BIRIT ? MAKANLAH EPAL !! - Parutlah epal bersama kulitnya dan biarkan ianya berubah menjadi warna perang. Makanlah untuk merawat masalah tersebut. ( Pisang juga baik untuk mengubati masalah ini )

ARTERI YANG TERSUMBAT ? MAKAN AVOCADO !! - Lemak Mono Tak Tepu menolong merendahkan kolesterol.

TEKANAN DARAH TINGGI ? MAKAN CELERI DAN MINYAK ZAITUN !! - Minyak zaitun telah terbukti dapat merawat tekanan darah tinggi.Celeri pula mengandungi sejenis kimia yang dapat meredakan tekanan darah juga.

GULA DALAM DARAH YANG TAK SEIMBANG ? MAKANLAH BROKOLI DAN KEKACANG !! - Kandungan kromium dalam brokoli dan kekacang dapat membantu untuk melaraskan insulin dan gula darah.

KIWI : Kecil tapi luar-biasa !. Ianya adalah sumber yang baik bagi potassium, magnesium, Vitamin E dan serat. Kandungan Vitamin C nya adalah dua kali ganda berbanding oren.

EPAL : Anda tidak perlu jumpa doktor dengan sebiji epal sehari ? Walaupun epal mempunyai kandungan Vitamin C yang rendah, ianya bersifat anti-oksidan dan flavonoids (agen penentang kanser) dimana ianya memperkuatkan aktiviti Vitamin C. Justeru, ianya menolong merendahkan risiko barah usus, serangan jantung dan strok.

STRAWBERI: Strawberi mengandungi jumlah keseluruhan kuasa anti-oksidan tertinggi diantara kebanyakan buah-buahan.Ianya melindungi badan dari unsur penyebab barah, saluran darah tersumbat dan radikal bebas. (Sebenarnya, kesemua jenis beri adalah baik untuk anda...tinggi anti-oksidan sambil menjadikan anda lebih muda sentiasa dengan menghapuskan kesemua radikal bebas yang menyerang anda)

OREN : Ubat termanis. Mengambil 2 hingga 4 biji oren sehari dapat menjauhkan anda dari selsema, merendahkan kolesterol, mencegah dan menghancurkan batu karang dan juga mengurangkan risiko kanser usus.

TEMBIKAI: Penghilang dahaga yang terdiri dari 92 % air. Dimuatkan dengan kandungan dos glutathione yang berskala besar, ianya dapat menolong memperkasakan sistem immun. Disamping itu ianya adalah sumber lycopene - agen oksidan penentang kanser. Nutrien lain yang terdapat pada tembikai adalah Vitamin C dan Potassium.

BETIK DAN JAMBU BATU : Pemenang anugerah bagi kandungan Vitamin C yang tinggi. Jambu batu juga amat kaya dengan serat dimana ianya dapat menolong mencegah sembelit. Betik amat kaya dengan karotin - baik untuk mata dan juga bagus untuk mereka yang
menghadapi masalah pencernaan. Tomato pula baik untuk lelaki bagi menjaga dan melindungi masalah prostat dari menyerang badan.


SESUNGGUHNYA DOKTOR YANG TERBAIK ADALAH SISTEM IMMUN DIRI KITA SENDIRI. BAGAIMANAKAH UNTUK MEMPERKASAKAN SISTEM IMMUN KITA ?

"Anda dipelawa hadir ke taklimat kesihatan percuma di E-EXCEL Malaysia pada setiap hari Rabu sepanjang tahun 2008. KLIK untuk hadir atau hubungi Hariz Haziq pada bila-bila masa: 012-2529 278 "

Sebarang pertanyaan, sila e-mail ke: harizhaziq@gmail.com
Insya'allah anda pasti dilayan !

H&H

Tiada ulasan: