DOKTOR TERBAIK - SISTEM IMUN YANG KUAT ?




SISTEM IMUN YANG LEMAH PUNCA MASALAH KESIHATAN

TAHUKAH anda, dalam badan kita ada sel tidak normal yang boleh menjadi kanser pada bila-bila masa, terutama apabila sistem imun mula merosot dan muncul pula faktor yang merangsang pertambahan sel berkenaan.

Bilangan sel tidak normal ini secara semula jadi akan bertambah dengan peningkatan umur. Ini sebabnya risiko mendapat kanser menjadi lebih tinggi apabila umur bertambah.
Kanser juga tidak memilih mangsa selagi badan individu berkenaan mempunyai persekitaran sesuai untuk pertambahan sel tidak normal.

Bagaimana badan kita boleh mempunyai sel tidak normal, tiada siapa tahu dan ia dianggap proses semula jadi. Bagaimanapun, pertambahan sel tidak normal yang boleh menyebabkan masalah kesihatan ini boleh dihalang dengan meningkatkan daya ketahanan badan (sistem imun).

Sistem imun boleh dianggap doktor peribadi yang ada dalam badan setiap orang secara semula jadi. Sistem imun yang sihat dan berfungsi pada tahap optimum boleh menangkis hampir semua masalah kesihatan.

Banyak masalah kesihatan yang berlaku sekarang disebabkan kemerosotan sistem pertahanan badan. Contoh paling biasa ialah demam dan selesema (akibat jangkitan bakteria atau virus) yang menandakan daya pertahanan badan kita mula merosot.
Secara semula jadi prestasi sistem imun merosot dengan peningkatan umur. Kemerosotan prestasi sistem imun kita juga dipengaruhi banyak faktor luaran dan ia berlaku tanpa disedari. Antaranya ialah:

1. MAKANAN — Kandungan bahan kimia dalam makanan dipercayai menjadi punca utama yang boleh melemahkan sistem imun manusia. Sehingga kini dianggarkan 75,000 jenis bahan kimia digunakan dalam industri makanan berbanding 40 tahun dulu. Penggunaan bahan kimia ini merangkumi semua fasa penghasilan makanan bermula dari ladang hingga ke kilang.
Memang kita disaran melebihkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan iaitu sekurang-kurangnya lima hidangan sehari, tetapi adakah kita pasti ia benar-benar selamat? Saki baki racun serangga perosak tertinggal dalam sayur-sayuran atau buah-buahan dan masuk ke dalam badan jika ia tidak dicuci bersih atau dimasak sepenuhnya.
Ada penyelidik mengaitkan racun serangga perosak ini sebagai satu penyebab penyakit Parkinson yang boleh menjejaskan keseimbangan bahan kimia otak (dopamin) dan menyebabkan pesakit hilang keupayaan mengawal pergerakan anggota badannya.
Ia dikatakan lebih kerap berlaku di kalangan individu yang suka makan sayur-sayuran mentah. Bagaimanapun, lebih banyak kajian diperlukan untuk mengesahkan teori ini.

“Selain pencemaran racun serangga, kita terdedah kepada penggunaan hormon yang disuntik kepada haiwan ternakan. Contoh paling mudah ialah ternakan seperti ayam. Suntikan hormon membolehkan seekor anak ayam membesar dalam masa sebulan dan sedia untuk dijual.
“Manakala ayam kampung yang dibela tanpa bantuan hormon mengambil masa antara dua hingga tiga bulan sebelum boleh dijual. Sebahagian disingkirkan melalui najis, tetapi ada saki baki tertinggal dalam badan ternakan,” katanya.

2. AIR — Kualiti air yang tidak menentu, termasuk mengandungi bahan tercemar, juga dianggap penyumbang kepada kemerosotan sistem imun badan. Walaupun bahan cemar ini boleh disingkir melalui sistem penapisan air (air selamat diminum terus tanpa perlu dimasak), bukan semua orang mampu memasang alat berkenaan di rumah mereka.

3. UDARA — Pencemaran udara, terutama daripada kenderaan, juga antara ancaman utama kepada kesihatan.

4. BAHAN KIMIA — Individu yang terdedah kepada bahan kimia setiap hari lebih berisiko tinggi mengalami masalah kesihatan.

5. UBATAN — Masyarakat kini terlalu bergantung kepada penggunaan ubat untuk mengatasi gangguan kesihatan yang dialami. Mengambil terlalu banyak atau sedikit antibiotik (atau ketika antibiotik tidak diperlukan) boleh mendatangkan masalah pada sistem imun.
Penggunaan ubat secara tidak langsung memberi peluang sesetengah mikro organisma menjadi lebih berdaya tahan terhadap ubat.
Walaupun kita memang memerlukan ubat bagi merawat penyakit, kebergantungan terhadap ubat ini dapat dikurangkan jika mempunyai sistem imun yang baik.

6. RADIASI — Boleh dikatakan setiap hari kita terdedah kepada radiasi dari televisyen, komputer, ketuhar gelombang mikro, lapisan ozon dan terutama sekali telefon bimbit. Banyak kajian mendapati radiasi ini mampu menyebabkan penghasilan sel tidak normal.
“Apabila umur meningkat, bilangan sel tidak normal bertambah dan sistem imun pula merosot. Yang dibimbangkan ialah sel tidak normal ini boleh bertukar menjadi kanser. Sesetengah pakar onkologi Barat kini mula menggunakan terapi imun dan cuba mengurangkan kemo atau radioterapi kerana kedua-dua kaedah ini bukan saja membunuh sel kanser, tetapi turut memusnahkan sel sihat.

“Terapi imun merangsang antibodi yang bertindak sebagai sel pembunuh semula jadi (NKC) badan untuk memusnahkan sel tidak normal saja. Bagi pesakit kanser, paras NKC mereka rendah atau tidak aktif yang menyebabkan sel kanser mudah merebak.
Terapi imun adalah makanan tambahan yang mengandungi faktor pemindah dirumus daripada kolostrum susu lembu. Faktor pemindah yang membabitkan molekul halus ini mula ditemui dalam susu ibu dan didapati antibodi untuk meningkatkan sistem imunisasi badan bayi.
Faktor pemindah daripada kolostrum boleh meningkatkan aktiviti NKC sehingga lebih 200 peratus berbanding sumber lain. Ini pasti berita baik bagi pesakit kanser kerana ia secara tidak langsung meningkatkan prestasi imun badan untuk melawan penyakit.
Makanan tambahan mengandungi faktor pemindah ini boleh diambil bersama ketika pesakit menjalani rawatan kerana ia juga merangsang keupayaan badan berinteraksi dengan ubat. Ia juga boleh diambil dengan pil makanan tambahan lain tanpa mendatangkan kesan sampingan dan sesuai bagi wanita mengandung atau menyusukan anak.
Ia bukan hanya untuk pesakit kanser, tetapi turut disarankan kepada pesakit lain kerana sistem imun yang baik dapat membantu mengawal dan melawan penyakit dengan lebih baik.
Bahkan ia juga disaran untuk semua golongan untuk mengekalkan kesihatan sehingga tua. Bagaimanapun, makanan tambahan mengandungi faktor pemindah ini tidak sesuai bagi individu yang pernah menjalani pembedahan pemindahan organ kerana ia boleh menyebabkan badan menolak organ baru dalam badan anda (yang dianggap bahan asing).
Selain itu, kita perlu mengamalkan gaya hidup sihat dengan mengamalkan pemakanan seimbang, kerap bersenam sekurang-kurangnya tiga kali seminggu, berhenti merokok dan tidak minum minuman beralkohol secara berlebihan. Lebih baik jika dapat memilih sayur-sayuran organik bagi mengelakkan masalah akibat racun serangga.

Setiap orang disarankan perlu menjalani ujian penanda kanser (melalui ujian darah) untuk mengesan kehadiran sel kanser pada peringkat awal.
Pada masa sama, belajar mengendalikan tekanan kerana tekanan yang tidak terkawal akan mempercepatkan kemerosotan sistem imun badan.


"Anda dipelawa hadir ke taklimat kesihatan percuma di E-EXCEL Malaysia pada setiap hari Rabu sepanjang tahun 2008. KLIK untuk hadir atau hubungi Hariz Haziq pada bila-bila masa: 012-2529 278 "

Sebarang pertanyaan, sila e-mail ke: harizhaziq@gmail.com
Insya'allah anda pasti dilayan !

H&H

Tiada ulasan: